Masters’ Readiness Formation to Ensuring the Educational Process Quality in the Preschool Educational Institutions in the Process of Professional Disciplines Studying

Keywords: Masters of «Preschool Education» specialty, Masters’ training, educational process’ quality in preschool educational institutions, working programmes of professional disciplines, Masters’ professional training pedagogical conditions

Abstract

Integration of Ukraine into the European educational space actualizes the issue of education quality ensuring at all educational levels, including the preschool education Masters’ training to the effective educational process management in preschool educational institutions.

Purpose. To emphasize the opportunities of professional standard and selective disciplines using in the process of «Preschool Education» specialty Masters’ training to the effective educational process management in preschool educational institutions.

Methods. In order to achieve the above pointed goals and objectives, we used the following methods: theoretical – analysis and synthesis of scientific literature and methodological publications; meaningful analysis of Masters plans, work programmes of professional normative disciplines and selective disciplines; comparison, synthesis, systematization and generalization of the received information.

Results. The content of such disciplines has been analysed: «Pedagogy: High School Pedagogy, Education Management, Distance Education», «Theory and Technology of Children’s Creativity Development», «Methodics of the Work Management over Speech Competence Building», «Methodics of Preschoolers’ Mathematical and Logical Development Management», «Technology of Preschoolers’ Environmental Culture Formation», «Current Issues of Researches in Preschool Pedagogy», «Modern Technologies of Health Preservation in Preschool Education». A number of topics and issues has been proposed, the inclusion of which into the professional disciplines content, will improve the process of Masters’ readiness formation to ensure the educational process quality in the preschool educational institutions. The characteristics of pedagogical conditions, compliance of which will ensure the success in the process of Masters’ readiness formation to ensure the educational process quality in the preschool educational institutions has been offered.

It is necessary to form the readiness of future Masters to ensure the educational process quality in the preschool educational institutions at the stage of professional training. At the same time, the normative and selective disciplines of the curriculum with relevant topics and issues should be enriched, and their teaching should be carried out in compliance with a number of pedagogical conditions.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Liudmula Zahorodnia, Hlukhiv National Pedagogical University of Oleksandr Dovzhenko

doctoral student, assistant professor of the department of preschool pedagogy and psychology, сandidate of рedagogical sciences, associate professor

References

Берека, В. Є. (2008). Теоретико-методичні основи фахової підготовки магістрів з менеджменту освіти. (Дис. д-ра пед. наук). АПН України, Ін-т пед. освіти і освіти дорослих. Київ / Bereka, V. Ye. (2008). Teoretyko-metodychni osnovy fakhovoi pidhotovky mahistriv z menedzhmentu osvity [Theoretical and Methodical Bases of Masters’ Professional Training of Educational Management]. Doctor’s thesis. APN Ukrainy, In-t ped. osvity i osvity doroslykh. Кyiv [in Ukrainian].

Загородня, Л. П. (2019). Формування готовності магістрів до забезпечення якості екологічної освіти під час вивчення курсу «Технологія формування екологічної культури в дітей дошкільного віку». Сучасний рух науки: матеріали VI міжнар. наук.-практ. інтернет-конф. (с. 372–377). Взято з http://www.wayscience.com (дата звернення 14.04.2019) / Zahorodnia, L. P. (2019). Formuvannia hotovnosti mahistriv do zabezpechennia yakosti ekolohichnoi osvity pid chas vyvchennia kursu «Tekhnolohiia formuvannia ekolohichnoi kultury v ditei doshkilnoho viku». [Masters’ Readiness Formation to Ensure of Environmental Education Quality in the Study of the Course «Technology of Preschoolers’ Environmental Сulture Formation»]. Suchasnyi rukh nauky. Materialy VI mizhnarodnoi nauk.-prakt. internet-konf. (pp. 372–377). Retrieved from http://www.wayscience.com (last accessed 14.04.2019) [in Ukrainian].

Задорожна-Княгницька, Л. В. (2017). Деонтологічна підготовка менеджерів освіти в університетах: теорія та практика [Монографія]. Маріуполь: МДУ / Zadorozhna-Kniahnytska, L. V. (2017). Deontolohichna pidhotovka menedzheriv osvity v universytetakh: teoriia ta praktyka [Deontological Training of Education Managers in the Universities: Theory and Practice] [Мonograph]. Mariupol: MDU [in Ukrainian].

Закорченна, Г. М. (2000). Підготовка студентів до педагогічного менеджменту в дошкільній освіті (Автореф. дис. канд. пед. наук). Південноукр. держ. пед. ун-т ім. К.Д. Ушинського. Одеса / Zakorchenna, H. M. (2000). Pidhotovka studentiv do pedahohichnoho menedzhmentu v doshkilnii osviti [Students’ Training for Pedagogical Management in Preschool Education] Extended abstract of Candidate’s thesis. Pivdennoukr. derzh. ped. un-t im. K.D. Ushynskoho. Odesa [in Ukrainian].

Кіндрат, І. Р. (2013). Проблеми менеджменту дошкільної освіти в сучасному освітньому просторі. Вісник Луганського національного університету імені Тараса Шевченка. Педагогічні науки, 5(2). 137–143. Взято з http://nbuv.gov.ua/UJRN/vlup_2013_5(2)__22 (дата звернення 29.04.2019) / Kindrat, I. R. (2013). Problemy menedzhmentu doshkilnoi osvity v suchasnomu osvitnomu prostori. [Issues of Preschool Education Management in Modern Educational Space]. Visnyk Luhanskoho natsionalnoho universytetu imeni Tarasa Shevchenka. Pedahohichni nauky, 5(2), 137–143. Retrieved from http://nbuv.gov.ua/UJRN/vlup_2013_5(2)__22 (last accessed 29.04.2019) [in Ukrainian].

Крутій, К. Л. (2006). Моніторинг як сучасний засіб управління якістю освіти в дошкільному закладі [Монографія]. Запоріжжя: ЛІПС. ЛТД / Krutii, K. L. (2006). Monitorynh yak suchasnyi zasib upravlinnia yakistiu osvity v doshkilnomu zakladi [Monitoring as the Modern Means of Education Quality Management in Preschool Educational Institution]. [Monograph]. Zaporizhzhia: LIPS. LTD [in Ukrainian].

Лунячек, В. Е. (2011). Підготовка магістрів державного управління до забезпечення якості освіти: теорія та практика [Монографія]. Харків: ХНУ імені В.Н. Каразіна / Luniachek, V. E. (2011). Pidhotovka mahistriv derzhavnoho upravlinnia do zabezpechennia yakosti osvity: teoriia ta praktyka [Public Administration of Masters’ Training to Quality of Education Ensuring: Theory and Practice]. [Monograph]. Kharkiv: KhNU imeni V.N. Karazina [in Ukrainian].

Силадій, І. М. (2012). Професійна підготовка менеджерів освіти до управлінської діяльності (Автореф. дис. канд. пед. наук). Нац. пед. ун-т ім. М.П. Драгоманова. Київ / Syladii, I. M. (2012). Profesiina pidhotovka menedzheriv osvity do upravlinskoi diialnosti [Education Managers’ Professional Training for Managerial Activity]. Extended abstract of Candidate’s thesis. Nats. ped. un-t im. M.P. Drahomanova. Кyiv [in Ukrainian].

Про затвердження кваліфікаційних характеристик професій (посад) педагогічних та науково-педагогічних працівників навчальних закладів. № 665. (2013). Взято з https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v0665729-13 (дата звернення 20.04.2019) / Pro zatverdzhennia kvalifikatsiinykh kharakterystyk profesii (posad) pedahohichnykh ta naukovo-pedahohichnykh pratsivnykiv navchalnykh zakladiv. [About the Educational Institutions Professions (Positions) of Pedagogical and Scientific-Pedagogical Workers Qualification Characteristics’ Statement]. № 665. (2013). Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v0665729-13 (last accessed 20.04.2019) [in Ukrainian].

Шаповал, Р.В. (2009). Формування управлінської компетентності керівника дошкільного навчального закладу (Автореф. дис. канд. пед. наук). Харків. нац. пед. ун-т ім. Г. Сковороди. Харків / Shapoval, R. V. (2009). Formuvannia upravlinskoi kompetentnosti kerivnyka doshkilnoho navchalnoho zakladu [Head of Preschool Educational Institution Management Competence Formation]. Extended abstract of Candidate’s thesis. Kharkiv. nats. ped. un-t im. H. Skovorody. Kharkiv [in Ukrainian].

Янко, О.В. (2009). Організаційно-педагогічні умови управління якістю роботи сучасного дошкільного навчального закладу. (Автореф. дис. канд. пед. наук). Луганськ. нац. ун-т ім. Т. Шевченка. Луганськ / Yanko, O. V. (2009). Orhanizatsiino-pedahohichni umovy upravlinnia yakistiu roboty suchasnoho doshkilnoho navchalnoho zakladu [Organizational and Pedagogical Conditions of Modern Preschool Educational Institution Quality Management]. Extended abstract of Candidate’s thesis. Luhansk. nats. un-t im. T. Shevchenka Luhansk [in Ukrainian].

Published
2019-05-13
How to Cite
Zahorodnia, L. (2019). Masters’ Readiness Formation to Ensuring the Educational Process Quality in the Preschool Educational Institutions in the Process of Professional Disciplines Studying. Pedagogical Discourse, (26), 69-76. https://doi.org/10.31475/ped.dys.2019.26.11