Magazine «Parochial School» as a Historical and Pedagogical Source for the Study of Pedagogical Parish Schools ( end of the 19th century – beginning of the 20th century)
Abstract
In article we analyze the magazine «Parochial school» as one of the important sources of historical and pedagogical research. The author considers features of pedagogical ideas of the period under research, traces the dynamics of educational processes, their focus, and role of the educational theory and educational research priorities of the end of the 19th century – beginning of the 20th century. On the basis of the magazine materials «Parochial school» we concluded that the parish schools were an important element of public primary education, they worked by the general program and had a very clear system of teaching. Magazine of the Holy Synod «Pparochial school» helped to shape teaching skills of the parish school teachers, was a kind of teaching aids, platform for the exchange of experience of creative teachers.
Downloads
References
Анисов М. И. Источниковедческие основы историко-педагогического исследования / М. И. Анисов. – М. : Просвещение, 1987. – 250 с.
Бричок С. Б. Церковнопарафіяльні школи в системі початкової освіти на Волині (друга половина ХІХ – 20-ті рр. ХХ століття) : дис. … канд.. пед. наук : 13.00.01 / С. Б. Бричок. – Рівне, 2005. – 184 с.
Воспитательное влияние обучения на учеников // Церковно-приходская школа. – 1892. –декабрь. – С. 323–331 // РОДА. – Фонд періодики. – Инв. № 501.
Золотухіна С. С. І. Миропольський – український педагог і методист / С. Золотухіна // Шлях освіти. – 1999. –№ 3. – С. 51–54.
Історичне джерелознавство : підруч. / [Я. С. Калакура, І. Н. Войцехівська, С. Ф. Павленко та ін.]. – К. : Либідь, 2002. – 488 с.
Каптерев П. Ф. История русской педагогии / П .Ф. Каптерев. – СПб., 1915. – 540 с.
Коменский Я. Большая дидактика / Я. Коменский // Церковно-приходская школа. – 1896. – № 1. – С. 3–17 // РОДА. – Фонд періодики. – Инв. № 537.
Лобода С. М. Педагогічна творчість учителя на шпальтах вітчизняної преси ХХ століття: протистояння ідей : [моногр.] / С. М. Лобода ; Держ. закл. «Луган. нац. ун-т імені Тараса Шевченка». – Луганськ : Вид-во ДЗ «ЛНУ імені Тараса Шевченка», 2010. – 504 с.
Методические заметки к программе по церковному пению для одноклассных церковно-приходских школ // Церковно-приходская школа. – 1891. – Ноябрь. – С. 202–219.
Методические заметки к программе по церковному пению для одноклассных церковно-приходских школ // Церковно-приходская школа. – 1891. – Сентябрь. – С. 67–96.
Порядок (дисциплина) в школе // Церковно-приходская школа. – 1892. – Январь – С. 323–328 // РОДА. – Фонд періодики. – Инв. № 493.
Практические советы неопытному учителю // Церковно-приходская школа. – 1892. – Март. – С. 142–160 // РОДА. – Фонд періодики. – Инв. № 495.
Пугач А. До питання методології дослідження періодичної преси / А. В. Пугач // Збірник наукових праць «Педагогічні науки». Вип. 49. – Херсон : ХДУ, 2005. – С. 110–115.
Церковно-приходская школа. – 1895. – Октябрь. – С. 134–150.
Энциклопедический словарь Брокгауза и Ефрона / [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www.vehi.net/brokgauz/all/111/111962.shtml.
Copyright (c) 2013 Pedagogical Discourse
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.