Historiographic Basis of the Research of «School of Action» of V.A.Lay
Abstract
The author reveals the main ideas of action pedagogics, whose founder is a German pedagogue-reformer W.A.Lay. The author studies historiography of the pedagogical problem «school of action», which is represented in the works of Ukrainian scientists, Ukrainian periodical editions of the end of the XIX – beginning of the XX century, scientific works of of W.A.Lay’s pedagogical heritage written by P.Dudek, T.Kesserling, E.Heineken and the works of modern German scientists C.Hopf, M.Depaepe, U.Carl, H.Flath.
Downloads
References
Константинов Н. А. История педагогики : учеб. для педвузов / Н. А. Константинов, Е. Н. Медынский, М. Ф. Шабаева. – [3-е изд., доп. и перераб.]. – М. : Просвещение, 1982. – 447 с.
Лисенко Л. О. Становлення та розвиток експериментальної педагогіки в розвинутих країнах Заходу (кінець ХІХ – початок ХХ століття) : дис... канд. пед. наук : 13.00.01 / Л. О. Лисенко. – Кіровоград, 2008.
Музиченко О. Як по новому провадити педагогічну роботу в трудшколах з дітьми? / О. Музиченко // Радянська освіта. – 1924. – № 5–6. – С. 57–73.
Петрова Т. М. Гуманістичні засади визначення змісту навчально-виховного процесу у «реформаторській» педагогіці кінця ХІХ – початку ХХ століття / Т. М. Петрова // Теоретичні питання освіти та виховання : зб. наук. праць. – К. : КДЛУ, 2000. – Вип. 9. – С. 127–131.
Пометун О. Навчання: що є результатом і чи можна його покращити / О. Пометун // Рідна школа. – 2009. – № 4 (квіт.). – С. 10–11.
Child Study. The different approaches of Wilhelm August Lay [Elektronische Ressource]. –http://www.faqs.org/childhood/Ch-Co/Child-Study.html
Cordsen H. C. Eine «Beschprechung» der Experimentellen Didaktik. Erwiderung von W. A. Lay. Göttingen. Dieterichsche Univ. – Buchdruckerei, 1906. – 32 s.
Hartwig Schröder. Didaktisches Wörterbuch: Wörterbuch der Fachbegriffe von Abbilddidaktik» bis Zugpferd– Effekt»/ von Hartwig Schröder. – 3., erw. und aktualisierte Aufl., – München; Wien; Oldenburg, 2001
Marc Depaepe. Zum Wohl des Kindes?: Pädologie, pädagogische Psychologie und experimentelle Pädagogik in Europa und den USA, 1890-1940, Leuven University Press, 1993 – 472 s.
Copyright (c) 2013 Pedagogical Discourse
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.