Historical and Pedagogical Source and Truth Identification in the Historical and Pedagogical Science (Thoughts in the Light of the Jerzy Topolski’s Views)

  • Mykola Haliv Drohobych Ivan Franko State Pedagogical University
Keywords: Jerzy Topolski, historical and pedagogical source, interpretation, constructivism, theory of truth, the concept of consensus

Abstract

The author, based on the views of prominent Polish historian and philosopher of history Jerzy Topolskі (1928 – 1998), analyzes and reflects on the problem of historical and educational source as part of the knowledge of the past. Pointing to relativity of the sources, the author focuses on the interpretive possibilities of the researchers, working with sources, and thus on the factor of construction of historical and pedagogical narratives. Therefore the author denies the relevance of classical theory of truth for the history of pedagogy, proposing instead the concept of consensus as a way of understanding scientific truth.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Mykola Haliv, Drohobych Ivan Franko State Pedagogical University

Associate Professor of the Department of Modern History of Ukraine, Candidate of Pedagogical Sciences, Associate Professor

References

Актуальные вопросы историографии и источниковедения истории школы и педагогики : Сб. науч. тр. / под ред. Э. Д. Днепрова и О. Е. Кошелевой. – М. : Изд. АПН СССР, 1986. – 230 с.

Богуславський М. Структура сучасного історико-педагогічного знання / М. Богуславський // Шлях освіти. – 1999. – № 1. – С. 37−40.

Ваховський Л. Ц. Наратив у історико-педагогічному дослідженні: методологічний аналіз / Л. Ц. Ваховський // Шлях освіти. – 2007. – № 1. – С. 42–45.

Галів М. Проблема формування характеру особистості в історії розвитку української педагогічної думки (60-ті роки ХІХ – 60-ті роки ХХ століття) / Микола Галів. – Дрогобич : Ред.-вид. відділ Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка, 2007. – 251 с.

Голубнича Л. О. Класифікація джерел педагогічної історіографії / Л. О. Голубнича // Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школі. – 2012. – Вип. 26. – С. 30–37.

Гупан Н. М. Українська історіографія історії педагогіки / Н. М. Гупан. – К. : А.П.Н., 2002. – 224 с.

Данто А. Аналитическая философия истории / Артур Данто ; под ред. Л. Б. Макеевой. – М. : Идея-прес, 2002. – 290 с.

Днепров Э. Д. О разработке методологических, историографических и источниковедческих проблем истории педагогики / Э. Д. Днепров // Школа России накануне и в период революции 1905–1907 гг. : Сб. науч. тр. / под ред. Э. Д. Днепрова и Б. К. Тебиева. – М., 1985. – С. 5–24.

Дройзен И. Г. Историка. Лекции об энциклопедии и методологии истории / Иоганн Густав Дройзен. – С-Пб. : Владимир Даль, 2004. − 583 с.

Корнетов Г. Б. Методологические и источниковедческие проблемы исследования древнейшей истории воспитания / Г. Б. Корнетов // Теоретико-методологические вопросы истории педагогики: Сб. науч. трудов. – М. : АПН СССР, 1986. − С. 42–60.

Раскин Д. И. Классификация историко-педагогических источников / Д. И. Раскин // Историографические и методологические проблемы изучения истории отечественной школы и педагогики : сб. науч. тр. / [под ред. Э. Д. Днепрова и О. Е. Кошелевой]. – М., 1989. – С. 85–98.

Склокін В. Обличчя історичної істини (рецензія на: Wojciech Wrzosek. O myśleniu historycznym. – Bydgoszcz, 2009. – 144 s.) / Володимир Склокін // Україна модерна. – 2010. − № 5 (16). – С. 337–341.

Сухомлинська О. Історія педагогіки як наука і як навчальний предмет / О. Сухомлинська // Шлях освіти. – 2003. – № 1. – С. 39–42.

Сухомлинська О. Концептуальні засади розвитку історико-педагогічної думки в Україні / О. Сухомлинська // Шлях освіти. – 1999. – № 1. – С. 41−45.

Сухомлинська О. Методологія дослідження історико-педагогічних реалій другої половини ХХ століття / О. Сухомлинська // Шлях освіти. – 2007. – № 4. – С. 6−12.

Топольський Є. Як ми пишемо і розуміємо історію: Таємниці історичної на рації / Єжи Топольський. – К. : К.І.С., 2012. – 400 с.

Giedymin J. Z problemow logicznych analizy historycznej / Jerzy Giedymin // Poznanskie towarzystwo przyjaciol nauk. Wydzial filologiczno-filozoficzny. Prace Komisji filozoficznej. – Poznan, 1961. – Тom 10. – Zesz. 3. – 75 s. [S. 219 – 293].

Topolski J. Metodologia historii / Jerzy Topolski. – Warszawa : PWN, 1984. – 573 s.

Topolski J. Prawda i model w historiografii / Jerzy Topolski. – Łódź : Wydaw. Łódzkie, 1982. – 392, [4] s.

Topolski J. Teoria wiedzy historycznej / Jerzy Topolski. – Poznań : Wydawn. Poznańskie, 1983. – 509 s.

Wrzosek W. O myśleniu historycznym / Wojciech Wrzosek. – Bydgoszcz : Epigram, 2009. – 144 s.

Published
2013-10-10
How to Cite
Haliv, M. (2013). Historical and Pedagogical Source and Truth Identification in the Historical and Pedagogical Science (Thoughts in the Light of the Jerzy Topolski’s Views). Pedagogical Discourse, (15), 135-140. Retrieved from https://ojs.kgpa.km.ua/index.php/peddiscourse/article/view/685