Historiography Researchof K.Ventsel’s Creative Heritage
Abstract
The analysis ofK.Ventsel’s creative heritage has been carried out in thearticle. On the basis of chronological approach, scientific researchhas beensystematized by the authoras a result of which three main stages of historiography research have beenidentified. It was found that within the first stageK.Ventselʼsideas were taken biased,perceived, prejudiced, ideologysed, so that their coverage have been subjected to considerable changes. The second stage is characterized by expanding the range of thescientistcreative heritage research, the first attempts to evaluateobjectively and rethink the teacher’sopinions. Within the third phase K.Ventselʼs pedagogywas revived, an objective assessment of his ideas has been done, his name wasreturned to a plead of outstanding teachers of the late XIX - early XX century.
Downloads
References
Винокуров С. В. Великие русские педагоги в Воронежском крае / С. В. Винокуров, Т. С. Пчельников. – Воронеж : Изд-во Воронежского Университета, 1972. – 49 с.
Гончаренко С. У. Український педагогічний енциклопедичний словник. Видання друге, доповнене й виправлене / С. У. Гончаренко. – Рівне : Волинські обереги, 2011. – 552 с.
Гупан Н. М. Українська історіографія історії педагогіки / Н. М. Гупан. – К. : А.П.Н., 2002. – 224 с.
Дружников Ю. Явная и тайная жизнь Константина Вентцеля / Ю. Дружников // Вопросы философии. – 1996. – № 4. – С. 106–126.
Стеклов М. Е. Четыре портрета: С. А. Рачинский, В. П. Вахтеров, Х. Д. Алчевская, К. Н. Вентцель / М. Е. Стеклов. – Смоленск, 1995. – 160 с.
Сухомлинська О. Вільне виховання / О. Сухомлинська // Енциклопедія освіти / [відп. ред. В. Г. Кремень]. – К. : Юрінком Інтер, 2008. – 1040 с.
Сухомлинська О. Історико-педагогічне дослідження та його «околиці» / Ольга Сухомлинська // Шлях освіти. – 2005. – № 4. – С. 43–47.
Сухомлинська О. Історико-педагогічний процес: нові підходи до загальних проблем / Ольга Сухомлинська. – К. : А.П.Н., 2003. – 68 с.
Copyright (c) 2013 Pedagogical Discourse
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.