Genesis of Pedagogical Views of A. Makarenko on the Collective and Personal Dominants in Education
Abstract
The article is based on the analysis of historical and pedagogical sources which traced the evolution of the educational views of A. Makarenko on the collective and personal dominants in education. The established three groups of values on which his pedagogical system is based are following: the values of personality socialization; the values of personal development, condition values that affect the formation of values of the first and second groups; the peculiarities of teacher positions as for the personal and oriented approach to education, revealed the possibility of using the ideas of A. Makarenko in the realization of personal and oriented approach to education in the modern school.
Downloads
References
Гриценко Л. І. Ціннісні орієнтації в педагогіці А.Макаренка : генеза і сутність / Гриценко Л. І. // Педагогіка і психологія. – 1998. – № 1. – С. 45–53.
Макаренко А. С. Педагогические сочинения : [в 8 т.] / Макаренко А. С. – М. : Педагогика, 1984. – Т. 4. – 399 с.
Макаренко А. С. Проблеми шкільного радянського виховання : твори / Макаренко А. С. – К., 1954. – Т. 5. – С. 97–208.
Макаренко А. С. Статті і виступи з загальних питань комуністичного виховання : твори / Макаренко А. С. – К., 1954. – Т. 5. – С. 301–412.
Подмазин С. И. Личностно-ориентированное образование : соц.-филос. исследование / Подмазин С. И. – Запорожье : Просвита, 2000. – 250 с.
Copyright (c) 2013 Pedagogical Discourse
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.