The Sources Basis of the Problem of Implementation of Advanced Teaching Experience (the 2nd Half of the 20th Century)

  • Iryna Zhorova Kherson Academy of Continuing Education Municipal Higher Education Institution
Keywords: advanced teaching experience, school of advanced teaching experience, teachers, the Teachers’Training Institutes

Abstract

The article examines the problem of studying, generalization and implementation of the advanced teaching experience of the 2nd half of the 20th century. Particularly on the basis of normative and legislative documents (orders, regulations), transcripts, instructional and methodical materials, reports the main tendencies and state of organizational work concerning that issue at the district, regional and all-Ukrainian levelsare reflected. The author describes the organizational forms of studying, generalization and implementation of the advanced teaching experience as well as during the training preparation at the TeachersTraining Institutes, and inter-course period (schools of advanced teaching experience, teacherʼs days, catalogue of advanced teaching experience, etc.).

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Iryna Zhorova, Kherson Academy of Continuing Education Municipal Higher Education Institution

Vice-Rector for Science, Associate Professor of the Department of Management Education, Candidate of Pedagogical Sciences

References

Директива «Про організацію і проведення курсів підвищення кваліфікації учителів» № 7 від 07.05.1957 року // Збірник наказів та розпоряджень Міністерства освіти Української РСР. – 1957. − № 10. – С. 16−17.

Довідка про методичну роботу з педагогічними кадрами в Дрогобицькому районі Львівської області // Збірник наказів та інструкцій Міністерства освіти Української РСР. – 1983. − № 18. – С. 15−24.

Докладная записка об опыте работы Каховского городского отдела народного образования Херсонской области по управлению школами // Збірник наказів та інструкцій Міністерства освіти Української РСР. – 1981. − № 4. – С. 11−20.

Інструктивно-методичний лист «Орієнтовні критерії передового педагогічного досвіду» №1/1-31-97 від 08.04.1988 року // Збірник наказів та інструкцій Міністерства освіти Української РСР. – 1983. − № 11. – С. 14−21.

Лист «Про підсумки атестації вчителів у 1983році» №1/1-31-372 від 15.09.1983року // Збірник наказів та інструкцій Міністерства освіти Української РСР. – 1984. − № 4. – С. 18−22.

Положення про школи передового педагогічного досвіду УРСР // Збірник наказів та інструкцій Міністерства освіти Української РСР. – 1964. − № 6. – С. 11−12.

Річний звіт про роботу Одеського інституту удосконалення кваліфікації вчителів за 1945−1946 учбовий рік // Центральний державний архів вищих органів влади та управління України (ЦДАВО України), ф. 166, оп. 15, спр. 212, арк. 2, 5−10.

Річний звіт про роботу шкіл Міністерства освіти УРСР та органів народної освіти за 1959-1960 навчальний рік // ЦДАВО України, ф. 166, оп. 15, спр. 2928, арк. 15.

Рішення колегії МО УРСР «Про удосконалення системи вивчення і поширення передового педагогічного досвіду» №9/108-р від 23.11.1987 року // Збірник наказів та інструкцій Міністерства освіти Української РСР. – 1988. − № 1. – С. 3−17.

Стенограма республіканської наради активу працівників народної освіти про підсумки першого року перебудов роботи шкіл республіки в світлі рішень ХХІ зʼїзду КПРС та закону про зміцнення звʼязку школи з життям // ЦДАВО України, ф. 166, оп. 15, спр. 2711, арк. 51.

Шуляк Н. Науково-методичний супровід діяльності педагогів щодо формування у старшокласників ціннісного ставлення до людини / Н. Шуляк // Нова педагогічна думка : наук.-метод. журн. – 2012. – № 3. – С. 123–133.

Published
2013-10-09
How to Cite
Zhorova, I. (2013). The Sources Basis of the Problem of Implementation of Advanced Teaching Experience (the 2nd Half of the 20th Century). Pedagogical Discourse, (15), 242-246. Retrieved from https://ojs.kgpa.km.ua/index.php/peddiscourse/article/view/706