Essential Characteristics of the Phenomenon «Reflection» in Psychological and Pedagogical Researches
Abstract
The article presents the psychological and pedagogical research of the essence of phenomenon of «reflection». Kinds of reflection (self-reflection, system, personal), as well as types (regulatory defining, synthesizing, creative) are revealed, their essential characteristics, mechanisms and functions are denoted. The role of personal reflection as a process of getting self-knowledge through the personal knowledge analisis is emphasized, attitudes, experiences and understanding of how a person is perceived and estimated by the other subjects of interaction are also clarified.
Downloads
References
Бех І. Д. Психологічні механізми сходження особистості до духовних цінностей / І. Д. Бех // Педагогіка і психологія. – 2011. – № 2. – С. 37–44.
Лефевр В. А. Рефлексия / В. А. Лефевр. – М. : Когито-Центр, 2003. – 496 с.
Максименко С. Д. Генезис существования личности / С. Д. Максименко. – К. : КММ, 2006. – 240 с.
Сухомлинський В. О. Вибрані твори : в 5 т./ Василь Олександрович Сухомлинський. – К. : Рад. школа, 1977. – Т. 3. – 156 с.
Фахретдинова Г. Р. Рефлексия как средство становления личности профессионала / Г. Р. Фахретдинова // Психология обучения. – 2008. – № 11. – С. 4–18.
Хуторский А. В. Содержание образования. Современная дидактика : учеб. для вузов / Андрей Викторович Хуторский. – СПб. : Питер, 2001. – 528 с.
Copyright (c) 2013 Pedagogical Discourse
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.