Ideas of Moral and Patriotic Education in the Ukrainian Pedagogical Culture of XVI - XVII Centuries

  • Olena Hapchenko Khmelnytsky National University

Abstract

The article deals with the research of the character and content of the process of education of personality in Ukrainian pedagogical culture of XVI - XVII centuries. Attention is accented on the fact that one of its main bases was forming of moral, spiritual man with the developed sense of love to the native land and respect to national spiritual heritage. The special importance education of personality had during the period of cultural and national revival of XVI - XVII centuries.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Olena Hapchenko, Khmelnytsky National University
Lecturer at the Department of Philosophy and Political Science

References

Литвинов В. Д. Ренесансний гуманізм в Україні. Ідеї гуманізму епохи Відродження в українській філософії XVI – початку XVII ст. / В. Д. Литвинов. – К. : Вид. С. Павличко „Основи”, 2000. – 472 с.

Нічик В. М. Гуманістичні і реформаційні ідеї на Україні / Нічик В. М., Литвинов В. Д., Стратій Я. М. – К.: Наукова думка, 1991. – 382 с.

Проблема людини в українській філософії XVI-XVII ст. / відп. ред. М. В. Кашуба. – Львів : Логос, 1998. – 239 с.

Українська література XVII ст. / ред. О. В. Мишанич. – К. : Наукова думка, 1987. – 605 с.

Українська поезія: Середина XVII ст. / упоряд. В. І. Крекотень, М. М. Сулима. – К. : Наукова думка, 1992. – 679 с.

Українські гуманісти епохи Відродження: Антологія : в 2-х ч. / відп. ред. В. М. Нічик. – К. : Наукова думка ; Вид-во С. Павличко „Основи”, 1995. – Ч. 2. – 431 с.

Яковенко Н. М. Українська шляхта з кінця XIV – до середини XVII століття. Волинь і Центральна Україна / Н. М. Яковенко. – К. : Критика, 2008. – 472 с.

Published
2012-02-24
How to Cite
Hapchenko, O. (2012). Ideas of Moral and Patriotic Education in the Ukrainian Pedagogical Culture of XVI - XVII Centuries. Pedagogical Discourse, (11), 33-38. Retrieved from https://ojs.kgpa.km.ua/index.php/peddiscourse/article/view/761