Formation of Future Philologists’ Professional Competence in the Aspect of Activity Approach
Abstract
The article deals with the highlighting of the formation of future philologists’ professional competence in the light of an axiological approach. The usage of this approach in the process of formation of the professional competence of students of linguistic specialties is conditioned by the need of modernization of education and development of new strategies of its development as well as implementation of changes in the strategies of higher education. Peculiarities of basic teaching principles in shaping future philologists’ professional competence are studied in the article.
Downloads
References
Асманова И. Ю. Развитие системного мышления студента как условие фундаментализации и профессионализации усваиваемых знаний : дис. ... канд. пед. наук : 13.00.08 / Асманова Ирина Юрьевна. – Ставрополь, 2004. – 178 c.
Бойко Е. И. Механизмы умственной деятельности / Е. И. Бойко. – М. : Московского психолого-социальный институт ; Воронеж : НПО „Модэк”, 2002. – 687 с.
Брушлинский А. В. Субъект: мышление, учение, воображение / А. В. Брушлинский. – М. : Московский институт практической психологии ; Воронеж : НПО „Модэк”, 1996. – 392 с.
Выготский Л. С. Мышление и речь / Л. С. Выготский. – М. : Лабиринт, 1999. – 352 с.
Гальперин П. Я. Введение в психологию / П. Я. Гальперин. – М. : КДУ; МПСИ, 2005. – 336 с.
Горовая В. И. Высшее педагогическое образование: проблемы и перспективы / В. И. Горовая. – Ставрополь : СГПУ, 1995. – 160 с.
Давыдов В. В. Виды обобщения в обучении: Логико-психологические проблемы построения учебных предметов / В. В. Давыдов. – М. : Педагогическое общество России, 2000. – 480 с.
Давыдов В. В. Проблемы развивающего обучения / В. В. Давыдов.– М. : Академия, 2004. – 288 с.
Давыдов В. В. Теория развивающего обучения / В. В. Давыдов.– М. : Директ-Медиа, 2008. – 613 с.
Зорина Л. Я. Дидактические основы формирования системности знаний старшеклассников / Л. Я. Зорина. – М. : Педагогика, 1978. – 128 с.
Зорина Л. Я. Программа-учебный предмет-учитель / Л. Я. Зорина. – М. : Знание, 1989. – 64 с.
Кокорин А. А. Диалектико-материалистический анализ как методологическое средство / А. А. Кокорин. – М. : АН СССР, 1986. – 365 с.
Леонтьев А. Н. Деятельность. Сознание. Личность / А. Н. Леонтьев. – М. : Смысл ; Академия, 2005. – 352 с.
Леонтьев А. Н. Проблемы развития психики / А. Н. Леонтьев. – М. : Изд-во МГУ, 2005. – 485 с.
Меретукова З. К. Теоретические и практические основы развивающего обучения / З. К. Меретукова. – Майкоп : Изд-во АГУ, 1994. – 228 с.
Павлова Л. П. Исследование влияния игровой учебной деятельности на формирование межкультурной компетенции студентов : дис. ... канд. пед. наук : 13.00.08 / Павлова Лариса Петровна. – Ставрополь, 2004. – 176 с.
Решетова З. А. Принципы построения учебной программы и ее значение для формирования теоретического мышления студентов / З. А. Решетова, Т. А. Сергеева // Психология познавательной деятельности. – М. : МГУ, 1977. – С. 73–81.
Рубинштейн С. Л. Бытие и сознание. Человек и мир / С. Л. Рубинштейн. – М. : Директ-Медиа, 2008. – 695 с.
Рубинштейн С. Л. Проблемы общей психологии / С. Л. Рубинштейн. – С.-Пб. : Питер, 2002. – 720 с.
Сластенин В. А. Доминанта деятельности // Народное образование. – 1998. – №9. – С. 41–42.
Сохор A. M. Логическая структура учебного материала: Вопросы дидактического анализа / A. M. Сохор. – М. : Педагогика, 1974. – 192 с.
Тимофеева Ю. Ф. Системный подход к проблеме совершенствования высшего образования // Высшее образование в России. – 1994. – №2. – С. 116–124.
Фельдштейн Д. И. Психология развивающейся личности / Д. И. Фельдштейн. – М. : Московский психолого-социальный институт ; Воронеж : НПО „Модэк”, 1996. – 512 с.
Щукина Г. И. Педагогические проблемы формирования познавательных интересов учащихся / Г. И. Щукина. – М. : Педагогика, 1988. – 208 с.
Якунин В. А. Обучение как процесс управления: психологические аспекты / В. А. Якунин. – Л. : Изд-во Ленинградского гос. ун- та, 1988. – 166 с.
Dewey J. How We Think / J. Dewey. – New York : Dover Publications, 1997. – 240 p.
Copyright (c) 2012 Pedagogical Discourse
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.