Reflexively-Contextual Educational Environment as a Factor of Professional Preparation of the Future Primary School Teacher in Higher Educational Institution

  • Viktoria Zhelanova Lugansk National Taras Shevchenko University
Keywords: environmental approach, education aimed at environment, environment, educational environment, reflexively-educational environment, contextual educational environment, reflexively-contextual educational environment

Abstract

The definition analysis of the concepts „environment”, „educational environment”, „reflection-educational environment”, „contextual environment” is carried out in the presented article, and the author’s understanding of these phenomena is grounded. The  concept „reflexively-contextual educational environment is introduced and described, its features, structure  in accordance with conception of the context teaching are revealed.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Viktoria Zhelanova, Lugansk National Taras Shevchenko University

doctoral candidate, candidate of psychological sciences, associate professor of the department of preschool and elementary education

References

Бизяева А. А. К вопросу о педагогической рефлексии / А. А. Бизяева // Проблемы гуманистического образования. – Псков, 1999. – С. 45–46.

Дидактическая характеристика образовательного пространства: полисредовый подход / М. А. Федорова // Образование и общество. – 2008. – № 4. – С. 27–31.

Еникеев М. И. Психологический энциклопедический словарь / М. И. Еникеев. – М. : ГК Велби, Проспект, 2006. – 560 с.

Ильязова Л. М. На пути к рефлексивной образовательной среде вуза [Електронный ресурс] / Ильязова Л. М., Соколова Л. Б. – Режим доступа : http://credonew.ru/content/view/464/30/.

Климов Е. А. О среде обитания человека глазами психолога – Приветствие при открытии 1-й Российской конференции по экологической психологи (3-5 декабря 1996 г.) / Е. А. Климов // 2-я Российская конференция по экологической психологии : материалы (Москва, 12-14 апреля 2000 г. ) / [ред. В. И. Панов]. – М. – Самара : Изд-во МГППИ, 2001. – С. 7–9.

Ковалев Г. А. Психическое развитие ребенка и жизненная середа / Г. А. Ковалев // Вопросы психологи. – 1993. – № 1. – С. 13–23.

Кулюткин Ю. Н. Образовательная среда и развитие личности [Електронный ресурс] / Кулюткин Ю. Н., Тарасов С. В. – Режим доступа : http://znanie.org/jornal/n1_01/obraz_sreda.html.

Логинова В. В. Профессионально-личностное становление иностранных студентов в образовательной среде российского ВУЗа : автореф. дис... докт. псих. наук : спец. 19.00.07 / В. В. Логинова. – М., 2011. – 56 с.

Мануйлов Ю. С. Средовой подход в воспитании / Ю. С. Мануйлов // Педагогика. – 2000. – № 7. – С. 36–41.

Малахова О. Ю. Социокультурное самоопределение студента в рефлексивно-образовательной среде ВУЗа : дис... канд. пед. наук : 13.00.01 / О. Ю. Малахова. – Оренбург, 2007 – 189 с.

Ожегов С. И. Словарь русского языка / С. И. Ожегов [ред. Н. Ю. Шведова]. – 18-е изд., стер. – М. : Русский язык, 1986. – 797 с.

Сергеев С. Ф. Средо-ориентированное обучение / С. Ф. Сергеев // Новые ценности образования: тезаурус для учителей и школьных психологов / редактор-составитель Н. Б. Крылова. – М., 1995. – С. 94–96.

Сергеев С. Ф. Иммерсивность, присутствие и интерактивность в обучающих средах / С. Ф. Сергеев // Школьные технологии. – 2006. – № 6. – С. 36–42.

Слободчиков В. И. Образовательная среда: реализация целей образования в пространстве культуры / В. И. Слободчиков // Новые ценности образования: культурные модели школ. – Вып. 7. – М., 1997. – С. 177–184.

Философский энциклопедический словарь. – М. : Советская энциклопедия, 1983. – 840 с.

Чорноушек М. А. Психология жизненной среды / М. А. Чорноушек. – М., 1989.

Швалб Ю. М. К определению понятий среды и пространства в жизни человека / Ю. М. Швалб // Актуальні проблеми психології ім. Г. С. Костюка АПН України / за ред. С. Д. Максименка. – К. : Міленіум, 2004. – Т. 7, вип. 2.

Щербакова О. И. Психология конфликтологической культуры личности специалиста: формирование в контекстной образовательной среде : автореф. дис. ... д-ра психол. наук : спец. 19.00.07 / О. И. Щербакова. – М., 2011. – 34 с.

Ясвин В. А. Образовательная среда: от моделирования к проектированию / В. А. Ясвин. – М. : Смысл, 2001. – 365 с.
Published
2012-03-12
How to Cite
Zhelanova, V. (2012). Reflexively-Contextual Educational Environment as a Factor of Professional Preparation of the Future Primary School Teacher in Higher Educational Institution. Pedagogical Discourse, (11), 88-93. Retrieved from https://ojs.kgpa.km.ua/index.php/peddiscourse/article/view/786