To the Problem of Classification of Information Sources of the Historical and Pedagogical Research
Abstract
In the article the author studies the problem of classification of information sources of the historical and pedagogical research. The criteria that scientists choose to group source base of historical and pedagogical research have been analyzed, that is territorial and regional features – sources belonging to a particular culture, the level of synthesis of information, taking into account aspects of the information contained in the source and the typical criteria for sources differentiated in terms of sign systems that authors use; temporal, chronological criteria; subject of study criteria (sources learning personalities, scientific schools, pedagogical trends, of the individual schools). A theoretical understanding that historical source (the product of culture, objected result of human activity) acts as a single object of various historical and pedagogical researches in a variety of their subject and considering certain criteria makes it possible to distinguish the relevant sources of learning the history of pedagogy, that will be the foundation for the analysis of the researcher within this or that problem in the history of pedagogy.
Downloads
References
Адаменко О. В. Розвиток педагогічної науки в Україні в другій половині ХХ ст. (1950–2000 рр.) : автореф. дис. ... д-ра пед. наук : 13.00.01 / О. В. Адаменко. – Луганськ, 2006. – 44 с.
Анисов М. И. Источники изучения истории советской школы и педагогики : учебно-метод. пособие для пед. ин-тов / М. И. Анисов. – М. : Просвещение, 1986. – 223 с.
Анисов М. И. Основне требования к аналізу историко-педагогических источников : учебное пособие / М. И. Анисов ; Моск. обл. пед. ин-тим. Н. К. Крупской. – М. : [б. в.], 1975. – 52 с.
Басов Н. Ф. Источники изучения истории пионерской организации, их методологическое и теоретическое значение / Миколай Басов // История всесоюзной пионерской организации. – М., 1973. – С. 12–18.
Березівська Л. Д. Організаційно-педагогічні засади реформування шкільної освіти в Україні у ХХ столітті : дис. … д-ра пед. наук : 13.00.01 / Березівська Лариса Дмитрівна. – К., 2009. – 505 с.
Васильев К. И. Работа с архивным материалом / К. И. Васильев // Методы педагогического исследования. – М. : Просвещение, 1972. – 159 с.
Ваховський Л. Ц. Філософія виховання західної цивілізації в епоху просвітництва : автореф. дис... д-ра пед. наук : 13.00.01 / Л. Ц. Ваховський. – Х., 2002. – 40 с.
Голубнича Л. О. Класифікація джерел педагогічної історіографії / Л. О. Голубнича [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://archive.nbuv.gov.ua/portal/soc_gum/pfto/2012_26/files/P2612_30.pdf
Гупан Н. М. Українська історіографія історії педагогіки / Н. М. Гупан. – К. : А.П.Н., 2002. – 224 с.
Иванов С. В. Об источникахнаучно-педагогическогоисследования / С. В. Иванов. – Воронеж : [б.и.], 1966. – 250 с.
История педагогики : учебное пособие [для студентов пед. институтов] / под ред. М. Ф. Шабаевой и др. – М. : Просвещение, 1982. – 462 с.
Источниковедение: Теория. История. Метод. Источники российской истории : учеб. пособие / И. Н. Данилевский, В. В. Кабанов, О. М. Медушевская, М. Ф. Румянцева ; Рос. гос. гуманит. ун-т, Ин-т «Открытоео-во». – М., 1998. – 701 с.
Ковальченко И. Д. Методы исторического исследования / И. Д. Ковальченко ; Отделениеисторико-филологических наук. – [2-е изд., доп.]. – М. : Наука, 2003. – 486 с.
Коляда Н. М. Дослідження історії вітчизняного дитячого руху радянського періоду: джерелознавчий аспект / Н. М. Коляда // Історико-педагогічний альманах / [гол. ред. О. Сухомлинська]. – 2011. – Вип. 1. – Умань : ПП Жовтий О. О., 2011. – С. 54–60.
Лобода С. М. Педагогічна творчість учителя на шпальтах вітчизняної преси ХХ століття: протистояння ідей : [моногр.] / С. М. Лобода ; Держ. закл. «Луган. нац. ун-т імені Тараса Шевченка». – Луганськ : Вид-во ДЗ «ЛНУ імені Тараса Шевченка», 2010. – 504 с.
Петренко О. Б. Гендерні підходи до освіти та виховання в історії вітчизняної школи і педагогіки (ХХ століття) / О. Б. Петренко : автореф. дис. … д-ра пед. наук : 13.00.01 – загальна педагогіка та історія педагогіки / О. Б. Петренко. – К., 2011. – 40 с.
Пушкарев Л. Н. Классификация письменних источников по отечественной истории / Л. Н. Пушкарев. – М., 1975. – 281 с.
Раскин Д. И. Историко-педагогическийисточник в светесовременных проблем источниковедения и системного подхода / Д. И. Раскин // Актуальные вопросы историографии : сб. науч. тр. / под ред. Э. Д. Днепрова и О. Е. Кошелевой. – М. : Изд. АПН СССР, 1986. – 230 с.
Раскин Д. И. Классификация историко-педагогических источников / Д. И. Раскин // Историографические и методологические проблемы изучения истории отечественной школы и педагогики : сб. науч. тр. / под ред. Э. Д. Днепрова и О. Е. Кошелевой. –М., 1989. – С. 85–98.
Сейко Н. А. Доброчинність у сфері освіти України (XIX – початок XX століття) : автореф. дис... д-ра пед. наук : 13.00.05 / Н. А. Сейко. – Луганськ, 2009. – 44 с.
Сухомлинська О. В. Історія педагогіки як наука і як навчальний предмет: актуальні проблеми // Історико-педагогічний процес: нові підходи до загальних проблем / О. В. Сухомлинська. – К. : А.П.Н., 2003. – 68 с. – С. 26–35.
Шмидт С. О. Источниковедение в кругу других научных дисциплин и вопросы классификации источников (Постановка вопроса) / С. О. Шмидт // Актуальные вопросы источниковедения и специальных исторических дисциплин. Тезисы докладов ІV Всесоюзной конференции. – М., 1983. – С. 9–13.
Goodwin C. J. A history of modern psychology / Goodwin C. J. – N.Y., 1999.
Copyright (c) 2013 Pedagogical Discourse
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.