The Research of the School Education Contents Reformation: the Information Sources Aspect
Abstract
The article studies the problem of classification of the source base for reformation of school education contents during the period of 1964-1984, in particular, the criteria selected for grouping the source base, the level of information generalization, summarizing information aspects which the information source contains; the chronological criterion; the criterion of the subject of research (the sources of personalities study, scientific schools, pedagogical trends, separate educational institutions); nearness to the subject of the research. In the result of investigation the author has singled out the corresponding groups of sources that study the history of general secondary education reformation in 1964-1984, which will form the basis for the research problem analysis.
Downloads
References
Березівська Л. Д. Організаційно-педагогічні засади реформування шкільної освіти в Україні у ХХ столітті : дис. … д-ра пед. наук : 13.00.01 / Березівська Лариса Дмитрівна. – К., 2009. – 505 с.
Боровик А. Українізація загальноосвітніх шкіл за часів виборювання державності 1917-1920 рр. : джерелознавчий аспект / А. Боровик // Сіверянський літопис. – 2003. – № 5–6. – С. 3–9.
Васильев К. И. Работа с архивным материалом / К. И. Васильев // Методы педагогического исследования. – М. : Просвещение, 1972. – 159 с.
Голубнича Л. О. Класифікація джерел педагогічної історіографії / Л. О. Голубнича [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://archive.nbuv.gov.ua/portal/soc_gum/pfto/2012_26/files/P2612_30.pdf.
Гупан Н. М. Українська історіографія історії педагогіки / Н. М. Гупан.– К. : А.П.Н., 2002. – 224 с.
История педагогики : учеб. пособие [для студентов пед. институтов] / под ред. М. Ф. Шабаевой и др. – М. : Просвещение, 1982. – 462 с.; Источниковедение: Теория. История. Метод. Источники российской истории : учеб. пособие / И. Н. Данилевский, В. В. Кабанов, О. М. Медушевская, М. Ф. Румянцева; Рос. гос. гуманит. ун-т, Ин-т «Открытое о-во». – М., 1998. – 701 с.
Лобода С. М. Педагогічна творчість учителя на шпальтах вітчизняної преси ХХ століття: протистояння ідей : [моногр.] / С. М. Лобода ; Держ. закл. «Луган. нац. ун-т імені Тараса Шевченка». – Луганськ : Вид-во ДЗ «ЛНУ імені Тараса Шевченка», 2010. – 504 с.
Нагірняк О. Нариси з історії українознавства у Наддніпрянській Україні (остання чверть ХІХ ст. – 1917 р.) / Остап Нагірняк. – К. : ПП Сергійчук М. І., 2007. – 652 с.
Петренко О. Б. Гендерні підходи до освіти та виховання в історії вітчизняної школи і педагогіки (ХХ століття) : дис. ... д-ра пед. наук : 13.00.01 / Петренко Оксана Борисівна. – К., 2011. – 426 с.
Раскин Д. И. Историко-педагогический источник в свете современных проблем источниковедения и системного подхода / Д. И. Раскин // Актуальные вопросы историографии : сб. науч. тр. / под ред. Э. Д. Днепрова и О. Е. Кошелевой. – М., 1986. – С. 87–107.
Раскин Д. И. Классификация историко-педагогических источников / Д. И. Раскин // Историографические методологические проблемы изучения истории отечественной школы и педагогики : сб. науч. тр. / под ред. Э. Д. Днепрова и О. Е. Кошелевой. – М., 1989. – С. 85–98.
Сейко Н. А. Доброчинність у сфері освіти України (XIX – початок XX століття) : автореф. дис... д-ра пед. наук : 13.00.05 / Н. А. Сейко. – Луганськ, 2009. – 44 с.
Сухомлинська О. В. Історія педагогіки як наука і як навчальний предмет: актуальні проблеми // Історико-педагогічний процес: нові підходи до загальних проблем / О. В. Сухомлинська. – К. : А.П.Н., 2003. – 68 с. – С. 26–35.
Copyright (c) 2013 Pedagogical Discourse
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.