Periodical Professional Publications as the Basis of Historical and Pedagogical Researches of Problem of Postgraduate Pedagogical Education Development in Ukraine
Abstract
The article is devoted to the analysis of influence of periodical professional publications study on the objectivity and authenticity of historical and pedagogical researches, particularly the problem of the development of postgraduate education of primary school teachers in Ukraine (period from the second half of the ХХ-th century till nowadays). The contemporary state of the given problem, content and character of pedagogical periodicals publications in the defined period has been analysed; the role of primary schools teachers in the professional development has been determined; principles and criteria of such analysis have been specified; groups of sources in native professional periodical press of Soviet and post Soviet periods in education development in Ukrainian society have been characterized.
Downloads
References
Зайченко І. В. Проблема української національної школи в пресі другої половини ХІХ – поч. ХХст. : дис. … д-ра пед. наук : 13.00.01 / Зайченко Іван Васильович. – К, 1996. – 414 с.
Панасенко Е. А. Ідеал учителя у вітчизняній педагогічній журналістиці другої половини ХІХ – початку ХХ ст. : дис. … канд. пед. наук : 13.00.01 / Панасенко Елліна Анатоліївна. – Словʼянськ, 2001. – 230 с.
Сухомлинська О. В. Періодизація педагогічної думки в Україні: кроки до нового виміру / О. В. Сухомлинська // Зб. наук. пр. : спецвип. «До витоків становлення української педагогічної науки» (гол. ред. В. Г. Кузь та ін.). – К. : Наук. світ, 2002. – С. 31–40.
Пугач А. В. Проблеми підготовки вчителя до професійної діяльності в українській педагогічній періодиці (20-ті – початок 30-х років ХХст.) : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук : спец. 13.00.01 «Загальна педагогіка та історія педагогіки» / А. В. Пугач. – К., 2008. – 20 с.
Хміль Н. А. Розвиток засобів наукової комунікації як складової педагогічної науки в Україні (середина ХХ століття – початок ХХІ століття) : дис.… канд. пед. наук : 13.00.01 / Хміль Наталія Анатоліївна. – Луганськ, 2009. – 339 с.
Лобода С. М. Педагогічна преса як чинник формування педагогічної творчості вчителя в історії розвитку української освіти (ХХстоліття) : дис.… д-ра пед. наук : 13.00.01 / С. М. Лобода. – Луганськ, 2011. – 462 с.
Крутько О. М. Динаміка змін у термінології, застосованій в статтях з питань ТЗН (50-ті – 70-ті роки ХХстоліття) / О. М. Крутько // Психолого-педагогічні проблеми сільської шк. : зб. наук. пр. Уман. держ. пед. ун-ту імені Павла Тичини / ред. кол. : Побірченко Н. С. (гол. ред.) та ін. – Умань : ПП Жовтий, 2011. – Вип. 37. – С. 276–284.
Адаменко О. В. Українська педагогічна наука в другій половині ХХ століття : [моногр.] / Олена Вікторівна Адаменко. – Луганськ : Альма-матер, 2005. – 704 с.
Copyright (c) 2013 Pedagogical Discourse
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.