Historiographical Analysis of Social and Educational Support to Children of Vulnerable Groups in the Second Half of the Twentieth Century

  • Yulia Semenova SE «Lugansk National Taras Shevchenko University»
Keywords: historiography, children, social work, social care, boarding school

Abstract

The historiographical analysis of the problem of social and educational support to vulnerable groups of children in Ukraine in the second half of the twentieth century is presented in the article. Historical and pedagogical researches on social and educational support for children of vulnerable groups in the second half of the twentieth century are singled out, which can be classified according to the following thematic directions: research papers regarding forms, methods and organization of social and educational support for children of vulnerable groups in the second half of the twentieth century, achievements of outstanding teachers in the context of the study, research on statistical data concerning the problem of the study.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Yulia Semenova, SE «Lugansk National Taras Shevchenko University»

graduate student of the Department of Social Work

References

Волонтерський рух в Україні: тенденції розвитку / [Р. Х. Вайнола, А. Й. Капська, Н. М. Комарова та ін.]. – К. : Академпрес, 1999. – С. 6–7.

Гупан Н. М. Розвиток історії педагогіки в Україні (історіографічний аспект) : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня д-ра пед. наук : спец. 13.00.01 «Загальна педагогіка та історія педагогіки» / Н. М. Гупан. – К., 2001. – С. 13–38.

История социальной педагогики : хрестоматия : учеб. пособ. / под ред. М. А. Галагузовой. – М. : Гуманит. изд. центр ВЛАДОС, 2000. – С. 422–440.

Кальченко Л. В. Педагогічні умови соціального захисту бездоглядних дітей у притулках для неповнолітніх : дис. … канд. пед. наук / Л. В. Кальченко. – Луганськ, 2009. – С. 18–48.

Клішевич Н. А. Соціально-педагогічна робота кримінальної міліції у справах дітей з підлітками з делінквентною поведінкою (друга половина XX – початок ХXI століття) / Н. А. Клішевич // Освіта Донбасу. – 2011. – № 1 (144). – С. 107–108.

Лодкина Т. В. Социальная педагогика. Защита семьи и детства : учеб. пособ. для студ. высш. учеб. заведений / Т. В. Лодкина. – М. : Изд. центр «Академия», 2003. – С. 19–20.

Мудрик А. В. Социальная педагогіка : учеб. для студ. пед. вузов / А. В. Мудрик ; под ред. В. А. Сластенина. – [3-е изд., испр. и доп.]. – М. : Изд. центр «Академия», 2002. – С. 6–89.

Сорочинська В. Є. Організація роботи соціального педагога : навч. посіб. / В. Є. Сорочинська. – К. : Кондор, 2011. – С. 84–87.

Социальная педагогіка : Курс лекцій : учеб. пособ. для студ. высших. пед. учеб. заведений. – [2-е изд., стереотип.]. – М. : Изд. центр «Академия», 2000. – С. 213–214.

Published
2013-10-08
How to Cite
Semenova, Y. (2013). Historiographical Analysis of Social and Educational Support to Children of Vulnerable Groups in the Second Half of the Twentieth Century. Pedagogical Discourse, (15), 636-639. Retrieved from https://ojs.kgpa.km.ua/index.php/peddiscourse/article/view/919