Theoretical and Cognitive Understanding of the Content of Preschool Education in the System of Education
Abstract
The article deals with theoretical and cognitive understanding of the content of preschool education. Attention is concentrated on the conceptual apparatus of the content categories of preschool education: teaching describes the essence of the category of «educational content», it is the factors that directly affect the structure of the category «content pre-school education». The basic approaches are determining the content of these categories. The problem is analysed as to modern national system of education.
Downloads
References
Волкова Н. П. Педагогіка : посіб. для студентів вищих навчальних закладів / Н. П. Волкова. – К. : Академія, 2001. – 576 с.
Головань Т. Наукові підходи до визначення змісту вітчизняної дошкільної освіти у 20-ті рр. ХХ ст. [Електронний ресурс] / Т. Головань. – Режим доступу: //http://archive.nbuv.gov.ua/portal/soc_gum/VIrd /2011_18/Pdf/14.pdf. – Загол. з екрану
Гончаренко С. У. Український педагогічний словник / С. У. Гончаренко. – К. : Либідь, 1997. – С. 227.
Краевский В. В. Основы обучения. Дидактика и методика: учебн. пособие для студентов высших учебных заведений / В. В. Краевский, А. В. Хуторской. – М. : Издательский центр «Академия», 2007. – 352 с.
Кузьмінський А. І. Педагогіка : підруч. / А. І. Кузьмінський, В. Л. Омеляненко. – [3-тє вид., випр.]. – К. : Знання – Прес, 2008. – 447 с.
Мойсеюк Н. Педагогіка : навч. посіб. / Неля Мойсеюк. – К. : ВАТ «Білоцерківська книжкова фабрика», 2007. – 656 с.
Педагогика. Большая современная энциклопедия / сост. Е. С. Рапацевич. – М. : Современное слово, 2005. – 720 с.
Педагогічний словник / за ред. М. Д. Ярмаченка. – К. : Пед. думка, 2001. – 516 с.
Постанова Кабміну України від 12.03.2003 р. № 305 «Положення про дошкільний навчальний заклад» // Дошк. виховання. – № 5. – С. 3–6.
Степанова Т. М. Трансформації змісту передшкільної освіти в історії розвитку вітчизняної дошкільної педагогіки (кінець ХІХ-ХХ століття) : [моногр.] / Т. М. Степанова. – К. : Видавничий Дім «Слово», 2011. – 424 с.
Хуторской А. Современная дидактика / А. Хуторской. – Москва – Харьков – Минск, 2001. – 544 с.
Copyright (c) 2013 Pedagogical Discourse
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.