The Development of Russian-Language Schools in Ukraine (Late 30s-40s of the XXth Century)

  • Svitlana Shevchenko Institute of Pedagogy of the National Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine
Keywords: school education, training, Russian schools

Abstract

The given article considers organization of Russian schools in teaching children in  Ukraine in the late 30ʼs and 40ʼs in the twentieth century on the base of archived documents It is considered that with beginning of collectivization   cultural life of national minorities fell into decay  except Russian; it is shown that the beginning of 30th was characterized by such phenomenon in the development and functioning of schools of national minorities, as  force Russification. It is traced, that Soviet Government tried to create common requirements as to   construction of educational process of schools on the whole territory of the USSR and to give  the peoples  who lived in Ukraine, real possibility to develop national culture and language. It is distinguished, that during realization of governmental politics as to formation of the Russian minorities of  special meaning acquired a problem in the system of formation Russian secondary schools, making lifeliving  and effective bodies from  guidance, organizational and scientifically-methodological providing. It is investigated, that the content of educational programs and plans of Russian schools fully meet the requirements  during the given period.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Svitlana Shevchenko, Institute of Pedagogy of the National Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine

Senior Researcher, Laboratory of History of Pedagogy, Candidate of Pedagogical Sciences

References

Березівська Л. Д. Реформування шкільної освіти в Україні у ХХ столітті : [моногр.] / Л. Д. Березівська. – К. : Богданова А. М., 2008. – 406 с.

Бистрицька О. Б. Розвиток системи освіти національних меншин в Україні у 1917-1939 рр. : дис…. канд. іст. наук : 07.00.01 / Бистрицька Олена Борисівна. – Х., 1998. – 210 с.

Бюлетень Народного комісаріату освіти. – 1922–1934.

Второе всеукраинское совещание по работе среди национальных меньшинств (27-30 ноября 1930). – [2-е изд.]. – Москва – Харьков – Минск : Центриздат, 1930. – 160 с.

Гриценко М. С. Нариси з історії школи в Українській РСР (1917–1965) / М. С. Гриценко. – К. : Рад. школа, 1966. – 230 с.

Затонський В. П. З питань національної політики на Україні / В. П. Затонський // Більшовик України. – 1933. – № 9–10. – С. 107–117.

Затонський В. П. Нові перемоги ленінської національної політики / В. П. Затонський // Більшовик України. – 1933. – № 13–14. – С. 36.

Мац Д. На высоком подъеме: О работе среди национальных меньшинств Украины / Д. Мац // Революция и национальности. – 1935. – № 6. – С. 58–63.

Наказ наркома освіти Затонського «Про оцінку успішності учнів» // Зб. наказів та розпоряджень НКО УСРР. – 1935. – №34. – С.2-3

Накази наркома освіти УСРР Затонського В.П. «Про військові заняття в середній школі» // Зб. наказів та розпоряджень НКО УСРР. – 1936. – № 26. – С. 4.

Наказ Народного комісара освіти тов. Затонського «Про навчальні плани для початкової, неповної середньої та середньої школи УСРР» // Збірник наказів НКОУСРР. – 1935. – жовтень (додаток № 5/6). – С. 3–19.

Накази наркома освіти УСРР Затонського В. П. «Про викладання історії та суспільствознавства в початковій, неповній середній та середній школі» // Зб. наказів та розпоряджень НКО УСРР. – 1936. – № 26. – С. 3.

Національна доктрина розвитку освіти // Кремень В. Г. Освіта і наука України : шляхи модернізації : (Факти, роздуми, перспективи) / В. Г. Кремень. – К. : Грамота, 2003. – С. 180.

Національні відносини в Україні у ХХ столітті : Збірник документів і матеріалів. – К. : Наукова думка, 1994. – 560 с.

Очерки истории педагогической науки в СССР (1917-1980) / под. ред. : Н. П. Кузина, М. Н. Колмаковой. – М. : Педагогика, 1986. – 288 с.

Про запровадження єдиного навчального плану в школах УРСР // Зб. наказів та розпоряджень НКО УРСР. – 1940. – № 20/21. – С. 20–21.

Постанови партії та уряду про школу. – К. – Харків : Держ. учбово-педагог. вид-во Рад. шк., 1947. – 152 с.

Постанова РНК СРСР і ЦК ВКП(б) «Про організацію навчальної роботи і внутрішній розпорядок у початковій, неповній середній і середній школі» // Зб. наказів та розпоряджень НКО УСРР. – 1935. – № 34. – С. 2–4.

Постанова РНК СРСР і ЦК ВКП(б) «Про організацію навчальної роботи і внутрішній розпорядок у початковій, неповній середній і середній школі» // Ком. освіта. – 1935. – № 9. – С. 1–11.

Постанова № 1331 РНК УРСР «Про доповнення постанови РНК УРСР і ЦК КП(б)У від 20 квітня 1938 року «Про обовʼязкове вивчення російської мови в неросійських школах України» // Зб. наказів та розпоряджень НКО УРСР. – 1938. – № 33. – С. 7.

Скрипник М. О. Загальне навчання та політехнізація шкіл / М. О. Скрипник // Ком. освіта. – 1931. – № 2/3. – С. 7–24.

ЦДАВОВ України. Резолюція про роботу серед польських дітей, про роботу серед польського населення, про роботу польських шкіл 1930-35 рр., ф. 166, оп. 1, спр. 230, арк. 26.

Published
2013-10-09
How to Cite
Shevchenko, S. (2013). The Development of Russian-Language Schools in Ukraine (Late 30s-40s of the XXth Century). Pedagogical Discourse, (15), 747-753. Retrieved from https://ojs.kgpa.km.ua/index.php/peddiscourse/article/view/953