Development of Pedology as a Scientific Branch in the USA and Western Europe in the End of the XIX – Beginning of the XX Century: Source Study Aspect
Abstract
The works on pedology, pedagogy and psychology, written in the USA and Western Europe in the end of the XIX – beginning of the XX century in the context of the defining their informational potential regarding studying features of pedology development have been characterized in the article. The author pays attention to the scientific heritage of J.Baldwin, W.James, W.Drummond, W.Lay, E.Meumann, W.Preyer, E.Thorndike, John Watson, S.Hall, A.Chamberlain, that is directly concerned with the origin and formation of pedology. The works contain important materials, allowing to explore the basic principles of pedology development and update its significance for education and upbringing of specified period of time.
Downloads
References
Балашов Е. М. Педология в России в первой трети ХХ века / Е. М. Балашов. – СПб. : Нестор-История, 2012. – 192 с.
Болдуин Д. Духовное развитие детского индивидуума и человеческого рода. Методы и процессы / Д. Болдуин. – М. : Московское книгоиздательство, 1911. – 388 с.
Джемс У. Психология в беседах с учителями / У. Джемс. – Спб. : Питер, 2001. – 160 с.
Друммонд У. Введение в изучение ребенка / У. Друммонд. – М. : «Московское книгоиздательство», Товарищество типографии А. И. Мамонтова, 1910. – 385 с.
Лай В. А. Экспериментальная дидактика / В. А. Лай / [под ред. А. Нечаева]. – СПб. : Государственная типография, 1905. – 467 с.
Лай В. А. Экспериментальная педагогика / В. А. Лай. – М. : Типография Товарищества И. Д. Сытина, 1910. – 211 с.
Мейман Э. Лекции по экспериментальной педагогике. – Ч. 1. Умственное и физическое развитие детей / Э. Мейман. – М. : Издание Товарищества «Миръ», 1911. – 294 с.
Мейман Э. Очерк экспериментальной педагогики / Э. Мейман. – М.: Издание Товарищества «Миръ», 1916. – 462 с.
Нариси історії українського шкільництва. 1905–1933 / [за ред. О. В. Сухомлинської]. – К. : Заповіт, 1996. – 302 с.
Прейер В. Душа ребенка: наблюдение над духовным развитием человека в первые годы жизни / В. Прейер / [под ред. В. Динзе]. – Спб. : Издательство О. Богдановой, 1912. – 298 с.
Торндайк Э. Принципы обучения, основанные на психологии / Э. Торндайк. – М. : Работник просвещения, 1930. – 235 с.
Торндайк Э. Процесс учения у человека / Э. Торндайк. – М. : Государственное учебно-педагогическое издательство, 1935. – 160 с.
Уотсон Д. Бихевиоризм / Д. Уотсон // Хрестоматия по истории психологии. Период открытого кризиса (начало 10-х годов – середина 30-х годов ХХ в.) / [под ред. П. Я. Гальперина, А. Н. Ждан]. – М. : Издательство Московского университета, 1980. – С. 34 – 44.
Уотсон Д. Психология как наука о поведении. – М.-Л. : Государственноу Издательство, 1926. – 384 с.
Уотсон Д. Психология с точки зрения бихевиориста / Д. Уотсон // Хрестоматия по истории психологии. Период открытого кризиса (начало 10-х годов – середина 30-х годов ХХ в.) / [под ред. П. Я. Гальперина, А. Н. Ждан]. – М. : Издательство Московского университета, 1980. – С. 17–34.
Холл С. Идеальная школа на основе изучения детей (педологии) / С. Холл // С. Холл Собрание статей по педологии и педагогике. – М. : Московское книгоиздательство, 1912. – С. 159–184.
Холл С. Исследование о куклах / С. Холл, К. Эллис // Холл С. Очерки по изучению ребенка. – М. : Пучина, 1925. – С. 9–68.
Холл С. История одной кучи песку / С. Холл // Холл С. Очерки по изучению ребенка. – М. : Пучина, 1925. – С. 124–141.
Холл С. Наука о ребенке (педология) и ее отношение к воспитанию / С. Холл // С. Холл Собрание статей по педологии и педагогике. – М. : Московское книгоиздательство, 1912. – С. 1–26.
Холл С. Педология как основа точной педагогики / С. Холл // С. Холл Собрание статей по педологии и педагогике. – М.: Московское книгоиздательство, 1912. – С. 71–91.
Чемберлен А. Дитя. Очерки по эволюции человека / А. Чемберлен / [Под ред. приват-доцента Н. Д. Виноградова]. – М. : Московское книгоиздательство, 1911. – 303 с.
Copyright (c) 2013 Pedagogical Discourse
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.