Analysis of the Effectiveness of Fitness Programs «Health and Development during War» on the Physical and Mental Health of Students

Keywords: physical health, mental health, training in war conditions, students, fitness program

Abstract

Maintaining students physical and psychological health during wartime is a complex and ambiguous pedagogical process, the effectiveness of which is additionally influenced by many factors. The aim of the article is to analyze the effectiveness of the physical education and health program «Health and Development during War» on the physical and mental health of students. The participants of the experiment: 226 students aged 1719 (147 women and 79 men) of Khmelnytskyi Humanitarian-Pedagogical Academy. Methods: analysis of scientific and methodological sources; questionnaire; survey; pedagogical observation; methodology for studying the functional, physical and psychological state of students; comparative analysis; methods of mathematical statistics. The results of the study showed that students experienced positive changes in their physical health: functional indicators of the development of the respiratory system, physical performance of the cardiovascular system, as well as indicators of recovery processes after physical exertion improved. In the development of students' physical abilities, significantly significant changes occurred in the indicators of development, speed-strength qualities and general coordination of movement. Other indicators of physical development remained at the previous level. Analysis of students' psychological health shows that the processes of psychological adaptation to war are different for men and women. Women experience significant fluctuations in their psychological state, while men's psychological state is more stable. It has been established that physical exercise and communication help reduce depression, boost emotional uplift, improve mood and overall psychological well-being. Conclusions. The «Health and Development during War» program is adapted to the education of students in the conditions of martial law in Ukraine. It has a positive effect on the development of students functional and physical abilities, and helps stabilize their psychological state.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Oleksandr Mozolev, Khmelnytskyi Humanitarian-Pedagogical Academy

Professor of the Department of Tourism, Theory and Methods of Physical Culture and Valeology, Doctor of Pedagogical Sciences, Professor

Maryna Khmara, Khmelnytskyi Humanitarian-Pedagogical Academy

Lecturer of the Department of Tourism, Theory and Methods of Physical Culture and Valeology

Alina Bodnar, Kamianets-Podilskyi Ivan Ohienko National University

Assistant Professor of the Department of Theory and Methods of Physical Education, Candidate of Pedagogical Sciences, Associate Professor

References

Афанасенко, В., & Апухтіна, В. (2023). Формування мотиваційного компоненту ставлення до здоров’я студентської молоді. Psychology Travelogs, 4, 61–69. https://doi.org/10.31891/PT-2023-4-7 [in Ukrainian].

Андрєєва, О., Бишевець, Н., Кашуба, В., Гакман, А., & Григус, І. (2023). Зміни показників фізичної активності українських студентів в умовах дистанційної освіти. Фізична реабілітація та рекреаційно-оздоровчі технології, 8 (12), 75–81. https://doi.org/10.15391/prrht.2023-8(2).01 [in Ukrainian].

Бабаджанія, В., Семал, Н., Беседа, Н., Фаріонов, В., & Курій, О. (2023). Сучасний стан фізичного виховання студентів вищих навчальних закладів під час війни в Україні. Наука і технології сьогодні, 2 (16), 167–176. https://doi.org/10.52058/2786-6025-2023-2(16)-167-176 [in Ukrainian].

Березяк, К. М. (2022). Психологічні особливості адаптації студентів до навчання в умовах війни. Перспективи та інновації науки (Серія «Педагогіка», Серія «Психологія», Серія «Медицина»), 15 (10), 401–411. https://doi.org/10.52058/2786-4952-2022-10(15)-401-411 [in Ukrainian].

Бишевець, Н. Г., & Голованова, Н. Л. (2024). Динаміка психофізіологічних показників випускників вищих навчальних закладів України в умовах воєнного стану. Педагогічна академія: наукові записки, 6, 1–14. https://doi.org/10.57125/pedacademy.2024.05.29.01 [in Ukrainian].

Гулько, Т., & Рибалко, Л. (2023). Професійна підготовка майбутніх фахівців фізичного виховання і спорту в умовах воєнного стану в Україні. Психолого-педагогічні проблеми сучасної школи, 2 (10), 20–27. https://doi.org/10.31499/2706-6258.2(10).2023.290564 [in Ukrainian].

Єфременко, В., & Сироватко, З. (2024). Вплив війни між Росією та Україною 2014-2024 років на психічний та емоційний стан студентів. Науковий журнал Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова, 3 (175), 15–18. [in Ukrainian].

Євтиф’єва, І. І., Глядя, С. О., Євтиф’єв, А. С., & Донець, Ю. Г. (2022). Вплив самостійних занять фізичними вправами на фізичну підготовленість студентів НТУ «ХПІ» в умовах дистанційного навчання. Вісник НТУ «ХПІ». Серія: Актуальні проблеми розвитку українського суспільства, 2, 82–85. [in Ukrainian].

Забіяко, Ю. (2023). Дистанційне навчання фізичного виховання в умовах військового штату. Науковий журнал Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова, 2 (160), 114–118. doi: 10.31392/NPU-nc.series15.2023.02(160).24 [in Ukrainian].

Кожокар, М., & Петричук, П. (2024). Подолання негативних наслідків стресу студентів в умовах воєнного стану засобами фізичної культури. Фізична культура і спорт: наукові перспективи, 1 (1), 188–193. https://doi.org/10.31891/pcs.2024.1.29 [in Ukrainian].

Латенко, С. Б., & Хіміч, І. Й. (2023). Медико-біологічні аспекти збереження психічного здоров’я сучасної молоді в умовах військової агресії. Науковий журнал Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова, 3K (162), 34–37. [in Ukrainian].

Лещенко, Г. А., & Захарова, О. В. (2022). Фізичне виховання студентів вищих навчальних закладів в умовах дистанційного навчання. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки, 207, 189–194. doi: 10.36550/2415-7988-2022-1-207-189-194 [in Ukrainian].

Малахова, Ж. (2022). Рухова активність і мотиваційні пріоритети студента. Науковий журнал Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова, 2 (146), 83–88. doi: 10.31392/NPU-nc.series15.2022.2(146).18 [in Ukrainian].

Марченко, О., Бричук, М., & Дедух, М. (2022). Особливості мотивації студентів до самостійної рухової діяльності в умовах воєнного стану. Теорія і методика фізичного виховання і спорту, 3, 44–50. https://doi.org/10.32652/tmfvs.2022.3.44-50 [in Ukrainian].

Матвієнко, М. І. (2016). Формування вмінь і навичок учнів до самостійних занять фізичними вправами як умова формування самостійності. Наукова спадщина, 2 (17), 48–52. [in Ukrainian].

Мельніков, В., Хмара, М., & Мозолев, О. (2024). Фітнес технології фізичного самовдосконалення студентів. Physical Culture and Sport: Scientific Perspective, 2 (1), 86–94. http://doi.org/10.31891/pcs.2024.1.54. [in Ukrainian].

Мозолев, О. М. (2022). Організація фізичного виховання студентів педагогічних спеціальностей. Хмельницький: Видавець ФОП Цюпак А. А. [in Ukrainian].

Мозолев, О. (2023). Моніторинг стану фізичного здоров’я студентської молоді: порівняльний аналіз (2016-2023 рр.). Physical Culture and Sport: Scientific Perspective, 4, 50–64. https://doi.org/10.31891/pcs.2023.4.7. [in Ukrainian].

Мозолев, О.М. (2025). Основи педагогічної майстерності вчителя фізичної культури. Хмельницький: Видавництво ХГПА. [in Ukrainian].

Потоп, В., Випасняк, І., Іванишин, І., Луцький, В., Кривенцова, І., Шестерова, Л., & Прусік, К. (2024). Оцінка стресу та стану здоров’я студентів в умовах війни в Україні. Фізична культура, відпочинок та реабілітація, 3 (2), 58–69. [in Ukrainian].

Сороколіт, Н. С., & Кухар, М. М. (2019). Моніторинг здоров’я студентів І-ІІ курсів. Науковий журнал НПУ ім. М.П. Драгоманова, 3К (110), 533–538. [in Ukrainian].

Стадник, В. (2022). Педагогічні основи психологічного забезпечення процесу фізичного виховання здобувачів вищої освіти в умовах воєнного стану. Інновації в освіті, 16, 132–140. doi: 10.35619/iiu.v1i16.488 [in Ukrainian].

Хижняк, А. А., Мирошниченко, В. О., & Костенко, М. П. (2023). Вплив стресогенних факторів на психологічний стан та результативність навчальної діяльності студентів спеціальності фізичне виховання і спорт в умовах війни. Науковий журнал Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова, 3 (161), 149–154. doi: 10.31392/NPU-nc.series15.2023.03(161).35 [in Ukrainian].

Хмара, М. (2022). Удосконалення змісту навчальних програм з фізичного виховання в Україні в період 2002-2022 років. Publishing house «UKRLOGOS Group», 120–130. doi: 10.36074/rodmmrfssn.ed-2.08 [in Ukrainian].

Хмара, М., & Мозолев, О. (2025). Використання інтерактивних технологій навчання в системі фізичного виховання студентів. Молодь і ринок, 3 (235), 49–54. doi: https://doi.org/10.24919/2308-4634.2025.322511

Церковна О. В., Філенко Л. В., Пасько В. В., Помещикова І. П., & Пащенко Н. О. (2023). Пошук шляхів оптимізації навчального процесу з фізичного виховання в технічному закладі вищої освіти в умовах воєнного часу. Науковий журнал Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова, 5 (164), 156–162. doi: 10.31392/NPU-nc.series15.2023.5(164).35 [in Ukrainian].

Череповська, О. (2021). Фізичне виховання в умовах дистанційного навчання. Науковий журнал Національного педагогічного університету імені Драгоманова, 4 (134), 116–120. doi: 10.31392/НПУ-нк.серія 15.2021.4(134).29 [in Ukrainian].

Шапар, К. О., Коломєйцева, О. М., & Довгопол, Є. П. (2024). Адаптація навчальної програми з фізичного виховання студентів вищих навчальних закладів в умовах дистанційного навчання. Науковий журнал Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова, 6 (179), 239–244. [in Ukrainian].

Griban, G., Nosko, M., Nosko, Yu., Zhlobo, T., Sirenko, R., Semeniv, B., Dikhtiarenko, Z., Zamrozevuch-Shadrina, S., Khatko, A., & Rybchych, I. (2021). Female Students’ Motor Skills Development by Means of Kangoo Jumps. International Journal of Human Movement and Sports Sciences, 9 (6), 1324–1343. doi:10.13189/saj.2021.090629 [in English].

Khmara, М., Mozolev, О., Yashchuk, І., Alieksieiev, О., Kravchuk, V., Dolynniy, Yu., Tomkiv, S., Binkovskyi, O., & Prontenko, V. (2021). Effectiveness of the Fitness Program «WAY TO A HEALTHY LIFE». International Journal of Human Movement and Sports Sciences, 9 (5), 833–840. doi:10.13189/saj.2021.090501 [in English].

Kurapov, A., Pavlenko, V., Drozdov, A., Korchakova, N., & Pavlova, I. (2024). Impact of War on Ukrainian University Students and Personnel: Repeated Cross-Sectional Study. Journal of Loss and Trauma, 1–17. doi: 10.1080/15325024.2024.2433990 [in English].

Meshko, H. M., Meshko, O. I., & Habrusieva, N. V. (2023). The Impact of the War in Ukraine on the Emotional well-being of Students in the Learning Process». Journal of Intellectual Disability-Diagnosis and Treatment, 11 (1), 55–65. https://doi.org/10.6000/2292-2598.2023.11.01.7 [in English].

Mozolev, O. (2021). Monitoring of the physical health state among 16-17-year-old female students. Balt J Health Phys Activ, 13 (3), 47–54. doi:10.29359/bjhpa.13.3.06 [in English].

Mozolev, O., Chudyk, A., Miroshnichenko, V., Тushko, K., Kupchyshyna, V., Datskov, A., & Gorbenko, A. (2021). Formation of Physical Readiness of Cadets for Professional Activity under the Conditions of Quarantine. International Journal of Human Movement and Sports Sciences, 9 (5), 973–980. doi:10.13189/saj.2021.090519 [in English].

Mozolev, О., Romanyshyna, О., Alieksieiev, О., Tomkiv, І., Binkovskyi, О., Miroshnichenko, V., Kravchuk, L., & Pidmurnyak, О. (2024). Analysis of Changes in Indicators of Physical Health of Ukrainian Students after the End of Quarantine Restrictions COVID-19. Universal Journal of Public Health, 12 (2), 341–353. doi:10.13189/ujph.2024.120219 [in English].

Zhamardiy, V., Shkola, O., Okhrimenko, I., Strelchenko, O., Aloshyna, A., Opanasiuk, F., Griban, G., Yahodzinskyi, V., Mozolev, O., & Prontenko, K. (2020). Checking of the methodical system efficiency of fitness technologies application in students’ physical education. Wiadomości Lekarskie, 73 (2), 332–341. doi:10.36740/wlek202002125 [in English].

Published
2025-05-09
How to Cite
Mozolev, O., Khmara, M., & Bodnar, A. (2025). Analysis of the Effectiveness of Fitness Programs «Health and Development during War» on the Physical and Mental Health of Students. Pedagogical Discourse, (37), 77-92. https://doi.org/10.31475/ped.dys.2025.37.12