Professional-Psychological Orientation of the Future Primary School Teachers in Their Preparation to Work with Socially Neglected Pupils

  • Valentyn Vovk Khmelnytskyi Humanitarian-Pedagogical Academy
Keywords: рrofessional-psychological preparation, professional-psychological orientation, social neglect, psychological competence

Abstract

Specific character of professional-psychological preparation of the future primary school teachers to the work with the socially neglected pupils is revealed in the article. It is accented on the essence of professional-psychological orientation, in particular on psychological-pedagogical qualities of personality of teacher, necessary for work with the socially neglected students. In addition the results of theoretical and practical preparation of the future teachers to work with such category of students in the system of pedagogical education, and also results of selective questionnaire of primary school teachers of Khmelnytskyi region, which allowed finding out the positive and negative sides of decision of the noted problem. are represented.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Valentyn Vovk, Khmelnytskyi Humanitarian-Pedagogical Academy

Head of the Department of Pedagogy and Psychology, Candidate of Psychological Sciences, Associate Professor

References

Оржеховська В. М. Діти вулиці потребують захисту / В. М. Оржеховська // Початкова школа. – 1999.  № 2. – С. 58–60.

Науменко Е. А. Психологическая структура и формирование профессионально-педагогической направленности личности : автореф. дисс. на соискание науч. степени канд. психол. наук / Е. А. Науменко. – М., 1987. – 22 с.

Фастовец И. В. Формирование профессионально-педагогической направленности личности учителя : автореф. дисс. на соискание науч. степени канд. психол. наук / И. В. Фастовец. – М., 1991. – 20 с.

Яремчук С. В. Професійно-психологічна спрямованість особистості майбутнього вчителя / С. В. Яремчук // Педагогіка і психологія. – 2001. – № 1 (30). – С. 89–96.

Семиченко В. А. Використання психології в навчально-виховному процесі вищої школи / В. А. Семиченко // Педагогіка і психологія. – 1996. – № 3.

Чепелєва Н. В. Психологічна культура майбутнього вчителя / Н. В. Чепелєва– К. : Т-во «Знання» УРСР, 1989. – 32 c.

Яценко Т. С. Активная социально-психологическая подготовка учителя к общению с учащимися / Т. С. Яценко. – К. : Освита, 1993. – 208 с.

Лахтадир А. М. Молодіжна злочинність: джерела, характер і особливості, шляхи запобігання їй / А. М. Лахтадир // Рідна школа. – 1992.  № 7. – С. 2528.

Оржеховська В. М. Діти вулиці потребують захисту / В. М. Оржеховська // Початкова школа. – 1999.  № 2. – С. 5860.

Рубинштейн С. Л. Проблемы общей психологи / С. Л. Рубинштейн. – [2-е изд.]. – М. : Педагогика, 1976. – 416 с.

Методика роботи з соціально занедбаними дітьми : Програми педагогічних училищ. – К. : ІСДО, 1993. – 8 с.

Адольф В. А. Формирование профессиональной компетенции будущего учителя / В. А. Адольф // Педагогика. – 1998.  № 1.  С. 72–75.
Published
2013-02-11
How to Cite
Vovk, V. (2013). Professional-Psychological Orientation of the Future Primary School Teachers in Their Preparation to Work with Socially Neglected Pupils. Pedagogical Discourse, (14), 103-108. Retrieved from https://ojs.kgpa.km.ua/index.php/peddiscourse/article/view/421