Creative Self-Expression as a Scientific Problem
Abstract
On the basis of different conceptions analysis, in this article we define the essence of conception “creative self-expression” and its functions. We have defined the place that self-expression takes in the system of conceptions: self-realization, self-development, and self-actualization. We have pointed out the components of inner world: cognitive, emotional-evaluative, and behavioral. We have come to the conclusion that the phases of creative self-expression are close to the phases of creative activity. In the end we have brought out the need to activate the creative self-expression in childhood.
Downloads
References
Выготский Л. С. Воображение и творчество в детском возрасте / Л. С. Выготский. – Санкт-Петербург, 1997. – 96 с.
Мадди С. Теории личности: сравнительный анализ / Сальваторе Мадди ; пер. И. Авидон, А. Батустин, П. Румянцева. – Спб. : Речь, 2002. – 539 с.
Маслоу А. Новые рубежи человеческой природы / А. Маслоу ; пер. с англ. – М. : Смысл, 1999. – 326 c.
Абульханова-Славская К. А. Деятельность и психология личности / К. А. Абульханова-Славская. – М. : Наука, 1980. – 335 с.
Великий тлумачний словник сучасної української мови / уклад. і голов. ред. В. Т. Бусел. – К. : Перун, 2005. – 1728 с.
Шапар В. Б. Психологічний тлумачний словник / В. Б. Шапар. Х. : Прапор, 2004. 640 с.
Ожегов С. И. Словарь русского языка / С. И. Ожегов ; под ред. Н. Ю. Шведовой. – М. : Русский язык, 1989. – 924 с.
Брикунова С. С. Педагогические условия развития творческого самовыражения детей средствами искусства в системе начального образования : дис. … канд. пед. наук : 13.00.01 / Брикунова Светлана Сергеевна. – Ростов-на-Дону, 2005. – (электронный текст).
Грибов Ю. А. Психолого-педагогические условия развития творческого самовыражения учащихся и учителей / Ю. А. Грибов [Электронный ресурс] // Вопросы психологии. – Режим доступа : www.voppsy.ru/issues/1989/892/892057.htm
Чумичёва Р. М. Творческая свобода ребенка как проявление его внутреннего мира / Р. М. Чумичёва // Воспитание школьников. – 2000. – № 5.
Чанилова Н. Г. Индивидуальное самовыражение как способ интеграции учащихся в социальное пространство / Чанилова Н. Г., Шмель В. Ф. // Государственно-общественные отношения и взаимодействия в образовании : сб. науч. трудов / под ред. Н. В. Акинфиевой. – Саратов : Изд-во Сарат. ун-та, 2002. – 128 с.
Франкл В. Человек в поисках смысла / В. Франкл. – М. : Прогресс, 1990. – 286 с.
Кононко О. Л. Психологічні основи особистісного становлення дошкільника / О. Л. Кононко. – К. : Стилос, 2000. – 336 с.
Copyright (c) 2012 Pedagogical Discourse
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.