Professional Training of Future Masters – Teachers of Ukrainian Language and Literature: Purpose, Tasks, Structure
Abstract
The peculiarities of professional training of future teachers of the Ukrainian language and literature at the stage of Ukraine's integration into the unified European educational space have been elucidated, the main elements of the structure of training of the applicants for the second (master's) degree of higher education have been presented in the article. The works of scientists and legislative documents on the investigated problem has been analyzed. The attention has been drawn to the fact that the informational and content, psychological and pedagogical, methodological and technological support of the educational process affects the effectiveness of the formation of professional competencies of future masters. The contradictions that arise in the process of training masters have been outlined and characterized and the ways to overcome them have been presented. The following general scientific methods have been used to implement the purpose and objectives of the article: analysis, synthesis, induction and deduction, systematization and generalization, analysis of literary sources, regulations and legal acts, and comparative analysis. The purpose, goals, orientation and emphasis of the educational and professional program “Secondary Education (Ukrainian Language and Literature)” of the second (master's) degree of higher education in the specialty 014.01 Secondary Education (Ukrainian Language and Literature), which is implemented in the educational process of Khmelnytskyi Humanitarian and Pedagogical Academy, have been revealed. The general and professional competencies, which are provided by the educational and professional program, have been highlighted. The basic principles of organizing the training of masters of Ukrainian language and literature based on the analysis of the curriculum and the educational program have been determined, the list of educational components and the volume of the program in ECTS credits have been presented. Various aspects of the professional training of lexicography teachers have been studied: teaching and educative activities, organization of research and independent work, conducting various types of practice. The content and main tasks of educational and industrial practice have been clarified, the peculiarities of organizing the independent work of master's students, its types, forms, principles and optimal conditions for the qualitative performing of assigned tasks have been analyzed. Emphasis is placed on an integral component of training highly qualified teachers of Ukrainian language and literature – the performance of qualification (master's) thesis (on a current problem of the educational sphere); the purpose, tasks and requirements for the procedure for defending qualification works have been clarified. The necessity on expanding the boundaries of philological knowledge and familiarizing future teachers of Ukrainian language and literature with new linguistic and literary studies have been emphasized. The author's vision of the modern training of future lexicography teachers is based on the introducing of a competency-based approach to teaching master's students. In order to implementing the main task of the educational and professional program – training of highly qualified teachers of the Ukrainian language and literature – the key competencies have been identified: social and personal, general scientific, instrumental, professional. Future research in this direction covers various aspects of the content component of professional training of future teachers of Ukrainian language and literature, as well as the identification and research of the most optimal methods, techniques and forms of performing various types of educational, educative, researching and independent work of master's students.
Downloads
References
Барабаш, І. (2014). Формування професійної компетентності студентів-філологів у процесі проходження педагогічної практики (теоретичний аспект). Проблема підготовки сучасного вчителя, 9 (Ч. 1), 135–139. [in Ukrainian]
Бондар, Т. (2022). Важливість підготовки майбутніх учителів української мови та літератури в міжкультурному середовищі. Молодь і ринок, 5 (203), 6–10. [in Ukrainian]
Григоренко, Т. (2023). Професійна підготовка вчителів української мови і літератури до використання освітянських електронних ресурсів в умовах освітньо-комунікативного простору закладів вищої освіти. Інновації в сучасній освіті: методологія, технологія, дидактичні та виховні аспекти. (Монографія.). (с. 161–176). Взято з: http://188.190.43.194:7980/jspui/bitstream/123456789/11339/1/%d0%a2%d0%9a-23-161-176.pdf [in Ukrainian]
Жила, С. (2023). Літературна екскурсія в системі професійної підготовки вчителів української мови і літератури. Дидактика, 4–5, 23–30. [in Ukrainian]
Національна рамка кваліфікацій. (2011). Постанова Кабінету Міністрів України від 23.11.2011 р. № 1341 (зі змінами). Взято з: http://zakon0.rada.gov.ua/laws/show/1341-2011-%D0%BF. [in Ukrainian]
Олексенко, В. П. (2014). Самостійна робота студента-філолога як складова його професійної підготовки. Акмеологія-наука ХХІ століття, 301–311. [in Ukrainian]
Освітньо-професійна програма «Середня освіта (Українська мова і література)» другого (магістерського) рівня вищої освіти зі спеціальності 014.01 Середня освіта (Українська мова і література). (2023). Хмельницький. [in Ukrainian]
Пасічник, Л. (2020). Провідні тенденції підготовки вчителів української мови та літератури (середина 50-х рр. ХХ ст.). Педагогічні науки, 90, 16–21. [in Ukrainian]
Про вищу освіту. (2014). Закон України (прийнятий 01.07.2014 р., зі змінами). Взято з: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/1556-18. [in Ukrainian]
Проєкт стандарту вищої освіти зі спеціальності 014 «Середня освіта» на другому (магістерському) рівні вищої освіти. (2023). (Редакція від 20.03.2023 р.). Взято з: https://mon.gov.ua/news/mon-proponue-do-gromadskogo-obgovorennya-proekt-standartu-vishchoi-osviti-zi-spetsialnosti-014-serednya-osvita-na-drugomu-magisterskomu-rivni-vishchoi-osviti [in Ukrainian]
Проценко, О. (2015). Професійна підготовка викладачів вищої школи в магістратурі: досвід європейських країн. Освітологічний дискурс, 3 (11), 238–247. [in Ukrainian]
П’ятакова, Г. (2011). Особливості підготовки магістрів за спеціальністю «Українська філологія» у Львівському та Вроцлавському університетах. Вісник Львівського університету. Серія педагогічна, 27, 155–162. [in Ukrainian]
Русаченко, Н. П. (2015). Професійна підготовка майбутніх філологів: концептуальні засади. Педагогічний процес: теорія і практика, 1–2 (46–47), 71–74. [in Ukrainian]
Семеновська, Л., & Савенко, K. (2021). Теоретичні основи підготовки майбутніх учителів української мови і літератури до етнокультурної діяльності. Естетика і етика педагогічної дії, 24, 44–53. [in Ukrainian]
Семеног, О. М. (2005). Професійна підготовка майбутніх учителів української мови і літератури. (Монографія). Суми. [in Ukrainian]
Сердюк, Г. (2023). Проблема розвитку дослідницької компетентності вчителів української мови і літератури в наукових дослідженнях. Інноваційна педагогіка, 65 (2), 111–116. [in Ukrainian]
Середа, І. В. (2015). Підготовка філологів магістерського рівня в контексті технологічного підходу. Проблеми та перспективи формування національної гуманітарно-технічної еліт, 43 (47), 89–97. [in Ukrainian]
Сомбаманія, Г. М. (2009). Аналіз практики організації науково-дослідницької підготовки майбутніх магістрів. Наука і освіта, 1–2, 169–173. [in Ukrainian]
Супрун, М. В. (2011). Магістратура як форма підготовки високопрофесійних науково-педагогічних кадрів для ВНЗ України. Науковий вісник Волинського національного університету імені Лесі Українки, 7, 33–37. [in Ukrainian]
Юрійчук, Н. (2016). Професійна підготовка майбутнього вчителя української мови та літератури в умовах модернізації вищої освіти в Україні. Вісник Чернігівського національного університету. Педагогічні науки, 137, 80–82. [in Ukrainian]
Copyright (c) 2024 Pedagogical Discourse
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.